« Terug

Wanneer een Amerikaanse testpiloot in de jaren ‘30 permanente oogschade oploopt door sterke zonnestraling, besluit hij een brief te schrijven naar Bausch & Lomb. Hij vraagt hen een zonnebril te ontwerpen voor piloten, die naast functioneel, ook stijlvol en modisch is.

Bausch & Lomb gaan hiermee aan de slag en ontwerpen het bekende Aviator-model. De eerste editie van dit model komt in 1937 op de markt en was voor die tijd erg bijzonder met zijn goudkleurige metaal en groene glazen. Steeds meer piloten werden met deze opvallende zonnebril gespot en de Amerikaanse luchtmacht besluit de Ray-Ban Aviator officieel als pilotenbril voor het leger te gebruiken.

Na de tweede wereldoorlog wordt Ray-Ban bekend bij het grote publiek, wanneer de beroemde generaal Douglas MacArthur wordt gezien met de Aviator. Er ontstaat zoveel vraag naar de zonnebril dat Bausch & Lomb besluiten uit te breiden naar de consumentenmarkt.

In 1952 komt Ray-Ban met een nieuw model: de Wayfarer. Er wordt gedacht dat dit hippe plastic montuur is geïnspireerd door de bumper van een Cadillac. De Wayfarer is direct een groot succes binnen Hollywood en al snel ook daarbuiten. Bekende actrices en modellen, waaronder Marilyn Monroe en Audrey Hepburn worden er al snel mee gespot, wat het model direct een hit maakt.

Ray-Ban besluit een exclusieve deal te sluiten met de film- en televisiewereld. Door vijftigduizend euro per jaar te betalen, verzekerd het merk zich ervan dat zijn brillen in diverse films en shows op het witte doek te zien zijn. In de jaren ‘80 zijn de Ray-Ban zonnebrillen in maar liefst zestig films en series te zien. Inmiddels is de collectie uitgebreid met verschillende andere modellen, zoals de Clubmaster en Round.

Tegenwoordig betalen veel modemerken beroemdheden om hun producten te dragen en zo reclame te maken voor het merk. Destijds was Ray-Ban een van de eersten die begreep wat zulke publiciteit voor een merk kan betekenen, wat heeft geresulteerd in de wereldwijde bekendheid van Ray-Ban.

Vanaf 2003 besluit Ray-Ban ook correctiemonturen te ontwikkelen. Hiermee wordt het assortiment modellen van Ray-Ban flink uitgebreid.

Sinds 2017 levert Ray-Ban zowel de zonnebrillen als de correctiemonturen op sterkte met hun eigen authentieke Ray-Ban glazen op sterkte. Dit zijn hoogwaardige glazen die zowel geleverd kunnen worden in kinderbrillen als het beste type multifocaal.